header image
Home arrow Geschiedenis Tecnam arrow Geschiedenis
Geschiedenis

Tecnam is een fabrikant met een rijke historie.

De ingenieur Luigi Pascale was in 1949 26 jaar oud. Hij werkte als assistent op het Luchtvaart constructie instituut van de universiteit van Napels.
In die tijd, vlak na de oorlog was er een enorm animo om te vliegen.
En daarmee lagen er grote kansen voor de vliegtuigbouw.

Luigi haalde een brevet en begon samen met zijn broer Giovanni aan de bouw van een twee-zits tandem hoogdekker, de P48B Astore.

De bouw startte begin 1949 in een werkplaats met 4 studenten als assistenten.

In Oktober 1950 was het vliegtuig klaar, maar niemand wilde het testvliegen. Uiteindelijk was het de beroemde testvlieger Mario de Benardi, die de eerste vlucht maakte.

Mario werd er niet voor betaald, maar was zo onder de indruk van de vliegeigenschappen van de P48B, dat hij de hele certificering voor zijn rekening nam.

In 1952 deed de P48B mee aan de Giro Aereo di Sicilia, een vliegwedstrijd.
De bemanning bestond uit Giovanni Pascale en Prins Giovanbattista Caracciolo Carafa een bekend racepiloot uit die tijd.

Prins Caracciolo was meteen verkocht, hij stelde een groot bedrag beschikbaar voor de bouw van een eigen vliegtuig, waarmee hij mee kon doen aan wedstrijden, maar ook makkelijk en comfortabel mee door Europa kon reizen.
De Pascale broers bouwden voor hem in 1953 in recordtijd de P52 Tigrotto, een van de meest vooruitstrevende vliegtuigen van zijn tijd.

Daarmee was de naam van de Pascale broers definitief gevestigd.
Pascale ontwikkelde zich tot een serieuze vliegtuigfabriek en bouwde verschillende succesvolle modellen, oorspronkelijk alleen voor de italiaanse markt, later steeds meer voor export over de hele wereld.

In de loop van de tijd ging de Pascale fabriek zich meer toeleggen op de toelevering aan andere vliegtuigfbrikanten.
In 1986 werd SRL Costruzioni Aeronautiche Tecnam opgericht.

Tecnam kent twee takken

De ene tak verzorgt de toelevering van onderdelen voor o.a. Boeing, ATR, Douglas, Dornier, Learjet, Falcon en Agusta.

De andere tak ontwikkelt en bouwt lichte vliegtuigen, inmiddels met klanten en dealers over de hele wereld.
De filsofie van Tecnam is erop gericht om steeds te blijven investeren in produktontwikkeling en verfijning van de huidige produkten.
Inmiddels bouwt Tecnam diverse modellen lichte vliegtuigen in de VLA en in de Microlight categorie.


Tecnam Benelux is er trots op om Tecnam te mogen vertegenwoordigen in Nederland, Belgie en Luxemburg.